Dog Fascination
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Dog Fascination: Honden gids

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Dewnin
Admin
Dewnin


Aantal berichten : 48
Punten : 22985
Woonplaats : Leidschendam

Honden profiel
Roedel: #
Leeftijd: 6 jaar
Partner: .... Mijn staart?

Dog Fascination: Honden gids Empty
BerichtOnderwerp: Dog Fascination: Honden gids   Dog Fascination: Honden gids Emptyvr okt 21, 2011 10:59 pm

Honden hebben een uitgebreide (lichaams)taal die voor veel mensen nog te ontrafelen valt. Een wereld vol mystiek en vraagstukken. Het is een uitdaging om te ontrafelen wáárom een hond zo doet! Na deze gids zal je kennis van honden verreikt zijn, en zal je zeer zeker weten véél meer inspiratie hebben in de RPG.

Allereerst moet ik één ding duidelijk maken: Honden zijn egoïsten! Is dat slecht? Nee. Waarom luistert een hond dan naar zijn baasje? Omdat het hem iets oplevert! Waarom zijn honden dan zo trouw aan het baasje? Omdat ze zonder het baasje niet kunnen overleven. Honden laten alles wat hun niks oplevert, maar in de regel herhalen ze gedrag dat hun wél iets oplevert. Honden passen zich razendsnel aan en kopiëren vaak ook (ongemerkt) gedrag van hun baasje of een andere hond in hun gezin.

Verder zal het voor jullie ook een schok zijn dat honden geen roedeldieren zijn. Alhoewel ze van oorsprong afstammen van de wolf, kunnen we ze ze daar niet meer mee vergelijken. Wanneer heb je jezelf voor het laatst vergeleken met een aap? Een hond is een diersoort op zich. Het zal jullie ook misschien verbazen dat een roedel voornamelijk uit familie bestaat! De vader en moeder zijn er de "baas" van. Het lijkt dus heel erg op onze samenleving! Echter zijn honden gedomesticeerd! Zij hebben geen groepen meer nodig om te overleven zoals wolven in het wild! Ze leven puur en alleen van het afval van de mens als het straathonden zijn, of van brokken/vlees als ze als huisdier functioneren. Hieruit mogen we de conclusie trekken dat honden Semi-solitair zijn, en dus géén roedeldieren! Honden zijn hierdoor uiterst sociaal naar hun soortgenoten, en zijn prima in staat om in een groep te leven als dat nodig is om te overleven.

Jullie zullen vast wel eens de term "dominant" hebben gehoord. Dominantie beschrijft een relatie tussen 2 personen of dieren. Als twee personen of dieren geen relatie met elkaar hebben, kan er dus nooit sprake zijn van dominantie! Dominantie komt bijvoorbeeld wél voor bij honden die elkaar al lang kennen, spelend zullen ze erachter komen wie sneller en sterker is! Hij zal dus dominanter zijn als de ander. Maar uit ervaring zullen jullie vast wel weten dat er honden in jullie buurt zijn die hartstikke dominant zijn en meteen beginnen te grommen en te vechten tegenover de andere hond! Dit is echter geen dominantie, maar… Onzekerheid! Honden die vechten zijn niet stabiel, niet-stabiele honden kunnen nooit zeker van zichzelf zijn, en zijn dus vanzelfsprekend onzeker. Wanneer een hond zeker van zichzelf is, en dus stabiel is, zal hij vrijwel nooit in een gevecht raken. Stabiele honden "vechten" het uit door te spelen! Onstabiele honden grommen, blaffen en bijten bij onzekere situaties. Zo zullen ze niets doen, maar zodra het íets onzekerder wordt zullen ze doen wat ze geleerd hebben: een afweermechanisme om anderen op afstand te houden. Zou jij een grommende hond aaien? Precies, want een bange of onzekere hond heeft 3 opties: Vluchten, vechten of het accepteren. Stel, je komt een grommende, aangelijnde hond tegen. Je aait hem. In theorie zal er dit gebeuren: hij bijt. Waarom? Kan hij vluchten? Nee… Hij is aangelijnd. Kan hij het accepteren? Nee, niet in zo'n korte tijd. Kan hij vechten? Ja. Hij zal in dit geval dus vrijwel altijd voor vechten kiezen en dus bijten. Zijn bijtende honden dus vals? Nee. Ze zijn onzeker. Ik ben nog nóóit een valse hond tegengekomen!

Nu jullie een beetje inzicht hebben in het denken en doen van honden, is het mogelijk om hun taal uit te leggen.

~Onzekere gebaren:
Lage staart, met een lichte buiging erin.
::Het is prima zo, maar ik voel me niet te zeker
Opgezette haren, ookwel "borstelen" genoemd.
::Spanning, zowel positief als negatief
Kleiner maken, of op de rug leggen.
::Bij voorbaat overgeven, met of zonder conflict voorafgaand.
Oren plat, staart tussen de benen.
::Erg onzeker van zichzelf tot bang.
Onophoudelijk blaffen.
::Stop! Ga weg, je maakt me bang!

~Zekere gebaren:
Staart krult over de rug heen.
::Ik ben zeker van mezelf en de situatie is onder controle
Hoge, kwispelende staart.
::Een kennismaking met een hond of persoon.
Oren gespitst en naar voren gericht.
::Wie/wat is dat? Ik ben wel nieuwsgierig.

~Overige gebaren:
Door de voorpoten zakken en eventueel een blaf.
::Speelbuiging, wil je met me spelen?
Gaan liggen tijdens het spelen.
::Het is me genoeg geweest, even een pauze.
Likken van de mond van iemand anders.
::Ik erken je autoriteit, soms vleien(Vaak reuen bij loopse teefjes)
Enkele blaf
::Hé, wie is daar? Vaak als begroeting gebruikt.
Huilen of huilblaf
::Ik ben alleen en wil gezelschap.
Zuchten
::Óf opgeven, óf tevreden zijn.
Brommen(Niet grommen!)
::Ik ben tevreden
Rollen
::Ik ben enorm gelukkig!

Natuurlijk zijn er duizenden signalen nog neer te zetten, maar dit zijn de meest voorkomenden.
Verder zijn er ook nog zogenaamde "Kalmerende Signalen". Als je zelf een hond hebt zal je deze vaak kunnen zien. Voor de leuk: let eens op als je voor de deur staat met de riem, hoe vaak je hond wel niet aan zijn mond likt of geeuwt! Dit zijn kalmerende signalen. Ik pak even een van de gebaren als voorbeeld:

Gaan liggen tijdens het spelen.
::Het is me genoeg geweest, even een pauze.

Liggen tijdens het spelen is één van de kalmerende signalen. En zoals je ziet, wanneer een hond er genoeg van heeft en gaat liggen, zal het spel dus ook stoppen. Kalmerende Signalen zorgen ervoor dat óf de hond zelf rustig wordt, óf dat de/het andere persoon/dier/hond, rustiger wordt. In stress situaties zal je deze dus ook vaak tegenkomen. Als iemand je hond aait, en hij geeft veel kalmerende signalen af is het goed om je hond in bescherming te nemen en er een eind aan te breien, want je hond vindt het niet fijn! Een klein overzichtje van de meest gebruikte Kalmerende Signalen:

Gapen, Likken aan de mond, likken aan iemand anders zijn mond, één voorpoot lichtelijk geknikt en opgetild(Vaak wanneer je hond de geur van een soortgenoot heeft geroken, niet bij een ontmoeting), liggen, wegdraaien van de kop of het lichaam, in een bochtje lopen naar zijn/haar doel, smakken, snuffelen aan de grond zodra er een stress situatie ontstaat of staat te ontdaan, sluipen, knipperen.

Er is nog zóveel over honden te vertellen, maar deze gids vormt een prima basis voor het hondengedrag! Veel RPG plezier, voor vragen kan je me PB'en!

Met hartelijk dank aan Claudia!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://dog-fascination.actieforum.com
 
Dog Fascination: Honden gids
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Dog Fascination: Regels

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Dog Fascination :: Algemeen :: Informatie :: Handleidingen-
Ga naar: